onsdag 15 mars 2017

Min mamma och jämställdheten

Not: Detta inlägg publicerades först i Glad och bitter, och hör som personlig betraktelse mest hemma där.
Men eftersom det också i hög grad rör det lundegardska arvet lägger jag in den även här.

Mamma och hennes syskon när lillbrorsan tog studenten

Nyss passerade först min mammas födelsedag, och sedan Kvinnodagen.
Det fick mig något att tänka på min mammas grad av jämställdhet och frigörelse, och hennes – och förstås även min – position i tiden.

Och det är, förstås inte alldeles enkelt.

Min mamma "fick studera", som det hette. Hon tog studenten, vilket bara en minoritet av flickor i hennes årsklass gjorde. Så gjorde även hennes båda systrar, liksom - förstås - de båda bröderna.
Hon kunde ta sig fram på franska, tyska och engelska men hade den sista tiden nog glömt bort det mesta av sitt latin. Efter studenten gick hon en handelsskola och fick sedan en yrkesutbildning som postexpeditör, ett yrke som hon en tid även utövade.

Och sedan blev hon hemmafru. Ajöss med jämställdheten. Födde tre barn, tog hand om dem, lagade mat, städade huset, passade på familjens ekonomi – det ingick en del matte i vägen till studentexamen även på latinlinjen.
Och när hon så småningom kom ut på arbetsmarknaden igen så var det i den mest typiska av kvinnosektorer – barnpassning.
Först som dagmamma, sedan som vårdare av sjuka barn.
Allt medan hennes make, studiesekreteraren och redaktören, drog hem pengarna.

Tröstlöst alltså?

Ändå inte. För jag och min syster växte upp i ett hem där både mamma och pappa hade studentexamen och annan utbildning, där mamma också kunde fråga om vägen på tyska eller till nöds tyda en latinsk inskription. Även om hennes håg måhända faktiskt snarare låg åt dagbarnsvårdhållet än åt matematiken eller latinet – jag tror hennes bästa tid på många sätt var just den då hon arbetade med barn – så var det en självklarhet för oss att mamma och pappa båda två hade den där intellektuella grunden.
Hade "fått studera"
Och för den delen, att man kunde vara hemmafru av någonsorts val (och, ja naturligtvis av konvention), inte för att man inte skulle klara ett intellektuellt arbete.


Det är som med det mesta här i livet: det finns flera sidor av saken, när man tittar lite närmare på den.


                                      Postexpeditörsutbildning nån gång på 40-talet. 
                                   Uppgift: Hitta mamman!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar